مسنين و الشيوخ و كبار السن

مسنين و الشيوخ و كبار السن

12801534_1688115748080022_48787798510021028_n ممن لديهم مشاكل صحيه هم اولا من اهلنا او من اقاربنا او حتى أحد والدينا يمكن يكون اب او ام يمكن يكون عم او خال فى نهايه الأمر رعايتهم واجب علينا بل يمكن تكون فرض علينا للبر بهم و رد الجميل او حتى ليغفر الله بها ذنب من ذنوبنا.
كبار السن ليس بالضروره من وصل سنهم اكثر من ستين سنه و انما هو فى حاجه ماسه لرعايه صحيه او لضروره مرضيه تستلزم هذه الرعايه.
اما الشيوخ فهم ليسوا فقط كبار فى السن انما الشيخ هو من شاخت قواه و ضعفت لاى سبب من الاسباب ممكن يكون فى سن متوسط او ليس بالكبير انما حدث عطل جعل الاعضاء شاخت عن قواها فلا يستطيع رعايه نفسه.
اذا رعايه مسنين او الشيوخ رعايه واجبه علينا لما فى الامر من ضروره و يجب ان تكون هذه الرعايه على علم و دراسه لما فيها من حساسيه لهذه الظروف و هؤلاء لما لهم من نفوس متالمه لما وصلو اليه و معاملتهم يجب ان تكون على قدر الدقه و المحافظه على الاسلوب اللائق بهم و بمستواهم و سنهم
فربما من نرعاهم كانو على مراكز او على علم وفير فلا يصح معاملتهم على انهم اعباء او معوقين لحياتنا فرد الجميل هو ان نبقى احترامهم كما كان لا ان نسلبهم هذا الاحترام لمجرد احتياجهم هذه الرعايه

كتب من قبل:

ahmed radwan

لو#الوالد #مريض أو #الوالدة #مريضه سواء في المستشفي أو في البيت . ومحتاج تروح شغلك اوتمارس حياتك الطبيعيه وانت مطمن عليهم . وعايز (#جليس او #جليسه )& ( #ممرض او #ممرضه ). يراعي #بابا ويراعي #ماما دلوقتي شركة دار الرحمة احنا بنوصلك لحد باب البيت وبنقدملك الخدمه دي ……. المكتب بيقوم بتوفير الجليس والجليسات للمرضي مسنين بالمنازل . (#الجلاطات – #الزهايمــر #بجميع #المراحل- #الشلل – #قرح #الفراش -#القسطرة- #المعاقين – #الشيخوخه #المبكره ) … وذلك عن طريق الفتره الزمنية. ( #سعات8 – #ساعه10- # اقامه # كامله ). الخدمه عندنا اقامه كامله لو انت مسافر ومحتاج تاخد الاولاد مصيف او مسافر خارج مصر لظروف خاصه ومش عارف تسيب #بابا او #ماما مع مين احنا بنحا فظلك عليهم وبنخلي بالنا منهم زي حضرتك بالظبط ومن غير مبالغه .اكتر منك كمان وكمان !!!! مع تمنياتي بالشفاء العاجل والله ولي التوفيق للحجز والاستعلام برجاء الاتصال علي الارقام الأتـية ..( 01012566900 )

عرض كل المقالات

أتصل الأن