‏الملح‬

‏الملح‬

هل تعلم أن ‫#‏الملح‬ الصخري أفضل من الملح الصناعي.

السؤال :11227607_1625745714380197_5559798726310912516_n
هل استعمال الملح الصخري لوحده امن ولا يؤدي لنقص في اليود على المدى المتوسط والبعيد ؟
الجواب:
‫#‏الملح_الصخري‬ ملح متوازن خلقه الله سبحانه وتعالى موزونا وأنبته من الأرض ” وأنبتنا فيها من كل شيء موزون ” ( ١٩) الحجر وبالرغم من أنه لا يحتوي على ‫#‏اليود‬ فأنا لا أعتبره ناقصا لأن المصدر الطبيعي لليود ليس هو‫#‏الملح_المصنع‬ إنما هو ‫#‏لحم_البحر‬ وطعامه بما في ذلك طحالب البحر , ولذلك كان الملح الصخري , موزونا وغير ضار ولا يسبب المشاكل في الجسم بل على العكس هو أفضل من الملح الصناعي غير الموزون , أنما نقص اليود فقد ارتبط بكثير من المشاكل منها ضخامة ‫#‏الغدة_الدرقية‬ وقصورها وزيادة احتمال حدوث سرطان الثدي وكذلك سرطان المعدة وخلل في المهارات الحركية الدقيقة مثل الكتابة والتطريز وبعد المشاكل في الإبصار وكذلك في بعض حالات التوحد , ومن هنا كنا نرى أن القرآن الكريم يحث الناس على تناول‫#‏الطعام‬ الغني باليود في لحم البحر الذي مدحه الله بأنه لحما طريا ” لتأكلوا منه لحما طريا وتستخرجوا منه حلية تلبسونها وترى الفلك مواخر فيه ولتبتغوا من فضله ولعلكم تشكرون ” ( ١٤) النحل
وكذلك ذكر طحالب البحر بشكل غير مباشر عندما ذكر أنها من طعام البحر “أحل لكم صيد البحر وطعامه متاعا لكم وللسيارة ” ( ٩٦) المائدة والله تعالى أعلم .
والله ولي التوفيق .

كتب من قبل:

ahmed radwan

لو#الوالد #مريض أو #الوالدة #مريضه سواء في المستشفي أو في البيت . ومحتاج تروح شغلك اوتمارس حياتك الطبيعيه وانت مطمن عليهم . وعايز (#جليس او #جليسه )& ( #ممرض او #ممرضه ). يراعي #بابا ويراعي #ماما دلوقتي شركة دار الرحمة احنا بنوصلك لحد باب البيت وبنقدملك الخدمه دي ……. المكتب بيقوم بتوفير الجليس والجليسات للمرضي مسنين بالمنازل . (#الجلاطات – #الزهايمــر #بجميع #المراحل- #الشلل – #قرح #الفراش -#القسطرة- #المعاقين – #الشيخوخه #المبكره ) … وذلك عن طريق الفتره الزمنية. ( #سعات8 – #ساعه10- # اقامه # كامله ). الخدمه عندنا اقامه كامله لو انت مسافر ومحتاج تاخد الاولاد مصيف او مسافر خارج مصر لظروف خاصه ومش عارف تسيب #بابا او #ماما مع مين احنا بنحا فظلك عليهم وبنخلي بالنا منهم زي حضرتك بالظبط ومن غير مبالغه .اكتر منك كمان وكمان !!!! مع تمنياتي بالشفاء العاجل والله ولي التوفيق للحجز والاستعلام برجاء الاتصال علي الارقام الأتـية ..( 01012566900 )

عرض كل المقالات

أتصل الأن